lauantai 30. maaliskuuta 2024

Body Notes – Special Edition @ Tanssin talo

kuva © Kai Kuusisto

Näin Body Notes – Special Edition-esityksen 26.3.

Esitys alkaa, mutta yleisö - tai esiintyjät - eivät vielä tiedä, ketä lavalla nähdään. Tämä oli alkuasetelma MimoArt Companyn Body Notes-esityksen Special Edition-versiossa, josta Tanssin talossa nautittiin kahden esityksen verran. Mukana oli sekä teoksessa ennen esiintyneitä ihmisiä että uusia tuttavuuksia, jotka tosiaan yksi toisensa jälkeen ilmaantuivat lavalle silmät sidottuina, tietämättä kenen kanssa tulevat esiintymään. Jännittävää! Näkemässäni esityksessä lavalla olivat Saska Pulkkinen, Miro Lopperi, Mikko Lampinen ja Matěj Petrák, heidän lisäkseen sellossa Sergio Castrillón, Sebastian Kurtén äänessä (alkuperäinen äänisuunnittelu Jaakko Autio), valoissa Karel Šimek (alkuperäinen valosuunnittelu Ilmari Karhu) ja lavastajana Arto-Oskar Reunanen. Body Notesin koreografia ja konsepti on Mimosa Lindahlin käsialaa.

 Body Notesia on ennen tätä spesiaaliversiota esitetty vuosien varrella jonkin verran Suomessa ja ulkomailla. Minulle se on tuttu ensi-iltakaudeltaan vuodelta 2017, eli seitsemän vuoden takaa. Vaikka esityksen näkemisestä on siis aikaa, minulle on kuitenkin jäänyt siitä vahva muistijälki. En muistanut tarkasti, mitä kaikkea lavalla tapahtuu, mutta hyvä fiilis ja positiivinen hämmennys olivat edelleen kirkkaana mielessä, kun Tanssin talon katsomoon astelin. Olinkin siis todella iloinen ja onnellinen päästessäni uudelleen katsomaan, millaista menoa Body Notes tarjoilee. Ja se menohan on aivan erinomaista! On ihmeellistä, miten sanaton teos pystyy olemaan samalla kertaa todella hauska, yllättävä, hämmentävä, tyylikäs, hengästyttävä ja liikuttavakin. Mimosa Lindahlin koreografiassa yhteen tulevat niin liike ja kehoilmaisu kuin näyttämötekniikan työskentely, ja toisiinsa sidotaan sujuvasti huumori, näyttävyys ja uteliaisuus, joka teoksessa ehkä eniten itseäni puhuttelee. Body Notes tuntuu tutkimusmatkalta, leikiltä ja uteliaalle ihmisluonnolle sopivalta seikkailulta, jossa esitys etenee osistaan inspiroituneena kohti kokonaisuutta. Matkan varrelle mahtuu hauskoja kohtaamisia, yllättäviä hetkiä sekä tyylikästä ja yksityiskohtaista, tarkkaan harkittua tekemistä. Esityksen eri tunnelmat onnistuneesti toisiinsa sovittava koreografia luo katsojan eteen toisaalta valmiin esityksen, toisaalta kuvauksen siitä, miten esitys rakentuu ja myös jo hieman sitä, miten se puretaan. Työvaiheet, kuten muovin teippaaminen lattiaan ja lattian peseminen, ovat osa kokonaisuutta, ja osa sitä, miten esitystä tehdään.

Pidän Body Notesin visuaalisuudesta kovasti, se on tyylikästä ja viimeisen päälle hiottua. Mustat kuutiot, valosuunnittelun tarkkuus ja esiintyjien kehot yhdessä valojen ja lavastuksen kanssa luovat näyttämökuvia, jotka vaikuttavat ja yllättävät. Paras hetki on se, kun lavalle kipataan vaaleaa mönjää, johon esiintyjät syöksyvät, liukuvat ja loikkivat. Tämän kyllä muistin seitsemän vuoden takaa, ja oli mahtavaa seurata muiden katsojien reaktioita, kun ensimmäistä kertaa esityksen kokevat katsoivat lavan tapahtumia. Naurua ja henkäyksiä kuului monelta suunnalta, ja niin taisin itsekin reagoida ensimmäistä kertaa teoksen nähdessäni. Kehot maalaavat muoville kuvan, joka sitten nostetaan roikkumaan ja taustakuvaksi esityksen loppuun asti. Oli hauska nähdä, millainen kuvio muoville muodostui, ja sitäkin hauskempaa oli katsoa, kun kuviota muodostettiin. Pidin myös niistä hetkistä, kun valo rajaa lavasta tietyn kohdan, ja valolaikussa tapahtuu jotain. Samoin mustien kuutioiden sisältä tuleva valo ja sen käyttäminen monenlaisilla tavoilla hurmasi, kekseliästä ja näppärää tekemistä. Äänisuunnittelu ja musiikki on mainiota, erityisesti musiikissa toistuva teema ja vähitellen voimistuva pauhu kuulostavat hienoilta. Ihan voimakkaimmillaan musiikki tosin on aika kovalla, mutta siitä huolimatta kuulostaa hyvältä. Välillä kannettavasta kaiuttimesta tuleva musiikki tulee osaksi esitystä hyvin kiinteästi, kun esiintyjät kuljettavat kaiutinta ympäri esitystilaa ja ojentavat sen sitten seuraavalle. Parhaimmillaan musiikki, valo ja liike ovat vaivattomasti vuorovaikutuksessa keskenään, ja nämä hetket ovat kaikista vaikuttavimpia.

kuva © Kai Kuusisto

Yksi asia, josta Body Notesissa kovasti pidän, on se, että lavalla ovat esiintyjien lisäksi myös lavastaja sekä äänistä ja valoista vastaavat henkilöt. Tämä ratkaisu nostaa esiin teknisen puolen ammattitaidon ja tuo taiteelliset suunnittelijat esille yleisön eteen. Puhumattakaan siitä huumorista, jonka he mukanaan tuovat! Oli kyseessä sitten sellon suojaaminen, muovin teippaaminen lattiaan, esiintyjien ja teknisen väen vuorovaikutus tai vaikkapa tölkin auki sihauttaminen, on heillä, jotka eivät tavallisesti näy lavalla, Body Notesissa iso rooli. Ja Arto-Oskar Reunanen, Sebastian Kurtén ja Karel Šimek todella ottavat haltuun kaiken lava-aikansa. Ilman heitä esitys olisi ihan erilainen, ja uskaltaisin sanoa, että myös paljon tylsempi kuin nyt. Sillä, että tekniikkatyypit ovat lavalla, saadaan heidän ja esiintyjien välille mainioita kohtaamisia, jotka esitystä seuratessa muodostivat ajatuksen siitä, kuinka tekniikkaihmiset loivat esiintyjille tilan, jossa leikkiä ja tutkia. Hauskoja hetkiä ovat jo mainittu muovin teippaaminen lattiaan, jossa esiintyjät auttavat teippiä vetämällä, teipin liimaaminen lavastajan selkään, sukkien riisuminen, sekä kaiuttimen kuljetus. Pienetkin hetket lavalla ovat suuria, kun ne saavat ansaitsemansa huomion, ja tällaisia hetkiä Body Notesissa riittää niin huumorin kuin huikean taituruuden kohdalla.

Sellisti Sergio Castrillón oli mukana myös vuonna 2017 Body Notesin ensi-iltakaudella. Castrillón soittaa rouhealla otteella, rakastan selloa instrumenttina ja Castrillónin varmaa, vauhdikasta ja vangitsevaa musisointia on hienoa kuunnella. Nelikko Saska Pulkkinen, Miro Lopperi, Mikko Lampinen ja Matěj Petrák (joista Pulkkinen ja Lopperi olivat myös mukana ensi-iltakaudella) ovat kaikki ihastuttavan ilmeikkäitä ja tekevät lavalla saumatonta, toisiaan tukevaa yhteistyötä. Ajatella, että ennen esitystä he eivät edes tienneet, kenen kanssa tulevat olemaan näyttämöllä! Kaikki ovat tietenkin treenanneet esitystä, eli ketään ei heitetty lavalle valmistautumatta, mutta silti tekemisen sujuvuus hämmästyttää. Esiintyjien lavaläsnäolossa on mainiota energiaa, Body Notes ei ole liikkeellisesti kovin vauhdikas esitys, mutta esiintyjissä on silti räjähtävyyttä, joka muutamaan otteeseen myös pääsee esille. Esityksessä on huumorin lisäksi sekä ihmettelevää tunnelmaa että vangitsevaa kehonkäyttöä, joka valosuunnittelun ansiosta on valokeilassa ja näyttämön keskipisteenä. Ihmiskeho taipuu vaikka ja mihin, se jäi seitsemän vuoden takaa mieleen ja sitä saa jälleen lavalla ihailla. Liike ja keho kertovat tarinoita, näyttävät tunteita, välittävät ajatuksia ja ovat jatkuvasti läsnä. Kun esityksessä ei ole puhetta, kehoilmaisua kuuntelee tarkemmin ja liikkeiden, isojen ja pienten, näyttävien ja arkisten, merkitys tulee vahvemmin esille. Tällaisen sanalliseen teatteriin tottuneen katsojan on aina mielenkiintoista katsoa esityksiä oman tutun katsojakokemuksen ulkopuolelta, sillä ne haastavat katsomaan ja tulkitsemaan ihan eri tavalla. Usein sorrun ylitulkintaan, jos en osaa jäsennellä näkemääni selkeästi, mutta Body Notesin kohdalla uskalsin heittäytyä esityksen vietäväksi ja luottaa siihen, että tunnelmat, tapahtumat ja esityksen herättämät tunteet ovat täysin riittävä keino sen kokemiseen.

Seitsemän vuotta sitten kirjoitin Body Notesista seuraavasti: "Kokonaisuutena Body Notes on riemastuttava, hengästyttävän hieno ja tyylikäs, hauska ja vaikuttava esitys. Monipuolinen liike ja taitava työryhmä yhdessä toimivan valo-, lavastus- ja äänimaailman kanssa tuovat katsojien eteen kauniin ja nokkelan teoksen." Riemastuttavuus ja riemukkuus ovat jälleen sanoja, joilla ehdottomasti tätä teosta kuvailisin, ja myös muut nuoremman itseni ajatukset allekirjoitan edelleen. Katsomossa saa hämmästellä, huvittua, viihtyä ja ihailla, ja esityksen energia, taituruus ja huumori hurmaavat toden teolla. Body Notes pitää otteessaan ja vie mukanaan, olipa ihanaa upota uudelleen tämän esityksen maailmaan!

Tanssin talon esitysten esiintyjät sekä koreografi Mimosa Lindahl yhteiskuvassa

Näin esityksen kutsuvieraana, kiitos MimoArt Company!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti