sunnuntai 9. joulukuuta 2018

Äidinmaa @ Kuopion kaupunginteatteri

Näin esityksen medialipulla, kiitos Kuopion kaupunginteatteri!
Mikko Rantaniva, Pekka Kekäläinen, Lotta Vaattovaara
kuvat © Sami Tirkkonen
Olipas vauhdikas teatterireissu Kuopioon! Aamulla seitsemältä auton nokka kohti määränpäätä, Kuopiossa ensin Puijon torniin, sitten syömään, ja siinä vaiheessa aikataulusta vastaava meikäläinen tajusi, että näytöshän alkaa vasta kello 18, eli olimme pelipaikoilla viitisen tuntia etuajassa. Käväistiin teatterilla kuitenkin hakemassa liput ja käsiohjelma, ja siinä sitten päätettiin, että mennäänpä nauttimaan ohjelmassa oleva päivänäytös. Viisi minuuttia oli aikaa siirtää auto parkkipaikalta toiselle ja kirmata istumaan katsomoon. Just ehdittiin! Mutta siitä lisää myöhemmin, ja nyt tämän tekstin aiheeseen, eli Äidinmaa-musikaaliin.

Laura (Johanna Kuuva) saapuu mummonsa Annin (Ritva Grönberg) kanssa tämän äidin Vienon (Virpi Rautsiala) vanhalle kyläkaupalle, jossa on Vienon kuoleman jälkeen perunkirjoitus luvassa. Siinä sitten siirrytään aikatasolta toiselle, 80-luvulta 30-luvulle, jossa nuori Anni (Lotta Vaattovaara) häpeää äitinsä viinan myyntiä ja viihtyy ystävänsä Sofian (Lina Patrikainen) kanssa tanssilavalla. Tanssihommiin saapuu myös Helsingistä asti kesätöihin tullut Olavi (Mikko Rantaniva) kaverinsa Reijon (Markus Petsalo) kanssa. Annin ja Olavin välille syttyy kipinä, jota yrittävät sammuttaa niin Vieno, nimismies kuin sotakin. Nuori lempi on kuitenkin vahvaa, ja Olavi ja Anni jakavat ihania hetkiä. Valitettavasti totuus on tarua kylmempää, sota on kovaa eikä elämä mene niin kuin toivoisi. Anni joutuu kokemaan asioita, jotka raastavat hänen sisintään ja tuntuvat hirveiltä, mutta kaikki tämä kasvattaa, ja kokemus tekee hänestä sen ihmisen, joka hän on, kun koittaa aika palata kyläkaupalle Lauran kanssa.

Äidinmaahan sai kantaesityksensä Espoossa helmikuussa 2017, ja sen version kävin katsomassa viisi kertaa. Sanomattakin siis selvää, että rakastuin teokseen kovasti, tarina, musiikki, hahmot ja sanoitukset tekivät suuren vaikutuksen ja nautin katsomossa suunnattomasti. En kuitenkaan tajunnut, kuinka paljon oikeastaan rakastan tätä musikaalia, kunnes tämä Kuopionreissu lähestyi ja muistoja Äidinmaan tarinasta nousi mieleen. Käsiohjelmaa selaillessa biisien nimet toivat sävelmiä mieleen ja kuvista huokuva tunnelma tuntui hyvinkin tutulta. Olinkin tosi innoissani, kun istuin katsomoon ja tiesin, että kohta Äidinmaan maailma avautuisi eteeni. Yksi parhaita tunteita ikinä muuten, olipa hienoa istua penkissä ja tietää, että jokin, mitä on odottanut ja tietää jo etukäteen rakastavansa, on pian elävänä, liikkuvana ja hengittävänä kokonaisuutena lavalla silmien edessä.

Heti alusta oli muuten ihan selvää, että tämä ei ole ollenkaan samanlainen kuin Espoon Äidinmaa, Nyt menee lujaa-biisi nimittäin oli Kuopiossa ensimmäisenä kappaleena, Espoossa se lopetti esityksen. Ja muutenkin tämä on hyvin erilainen toteutus, vaikkakin ihan selvästi sama tarina. Kuopiossa lavastus on isompaa, lava suurempi, yleisö vain yhdellä puolella lavaa ja meno värikkäämpää ja ehkä myös vauhdikkaampaa kuin Espoossa. Mutta en ala näitä sen enempää vertailemaan, minusta on tosi mahtavaa, että Äidinmaasta tuli uusi versio näin nopeasti, se ansaitsee paljon esityksiä mahdollisimman monessa teatterissa ja monenlaisena eri toteutuksena. Toki olen vähän puolueellinen, tämä on yksi isoimpia suosikkejani kaikista maailman musikaaleista, ja odotan innolla, että näen tarinasta kaikki versiot, jotka ensi-iltaan tulevat.

Ilkka Pentti, Ritva Grönberg, Johanna Kuuva

Olavin rooli on yksi parhaita rooleja, joka musikaalimaailmassa on kirjoitettu, minun mielestäni siis. Olavissa yhdistyvät kaikki ne piirteet, joita arvostan hyvässä hahmossa (okei, hän ei ole kovin riitaisa tai kiukkuinen, mutta noin muuten), ja hänellä on laulettavanaan yksi suosikki-musikaalibiiseistäni, Kuume nimittäin. Odotin siis hyvin innoissani ja vähän jännittyneenä, millaisena Mikko Rantaniva tuo Olavin katsojien eteen. Rantaniva vakuutti minut Lappeenrannan kesäteatterissa Kauniin Veeran Zingalina, mutta nyt kyseessä olikin rooli, joka on minulle paitsi hyvin mieluinen, myös tärkeäkin. Odotukset olivat siis hyvin korkealla. Ja niihin vastattiin! Rantanivan Olavi on hurmaava, kohtelias ja poikamainen, fiksu tyyppi, joka hurmaa paitsi Annin, myös katsomon. Laulu sujuu ja Rantaniva on lavalla hyvin luontevasti, hänen esiintymisensä on uskottavaa ja vakuuttavaa. Olavillekin ehtii sattua ja tapahtua tarinan aikana, ja pidän siitä, miten Rantaniva säilyttää Olavin samanlaisena alusta loppuun. Vaikka nuori mies ehtii olla iloinen, rakastunut, pilke silmäkulmassa, hämmentynyt, vihainen, peloissaan, pettynyt ja kauhuissaan, huokuu hänestä silti tietty perusolemus, vaikka tunteet ja tapahtumat muuttavatkin Olavin suhtautumista maailmaan. Ja se Kuume! Intensiivinen, voimakas ja komea veto. Myös etenkin Odotan-biisissä sekä Sotaanlähtö-kohtauksessa Rantaniva on loistava.

Nuorena Annina nähtävä Lotta Vaattovaara on ihastuttava! Tosi taitavaa näyttelijäntyötä, tarkkaa ja vähäeleistä tunteiden toteuttamista, joka tekee vaikutuksen. Vaattovaaran Anni on täynnä nuoruuden intoa ja rakkautta, joka pyyhkäistään karusti pois ja jäljelle jää repivä kaipuu ja tuska. Kaiken tämän Vaattovaara tuo katsojien näkyville tyylikkäästi ja hienovaraisesti, niin, että se, mitä Anni kokee, tulee myös katsojien iholle. Äidinmaan koskettavin laulu on ehdottomasti Suojaton, ja ai että miten vahvalla tunteella Vaattovaara sen laulaa. Ei pysynyt silmäkulma ihan kuivana meikäläisellä, eikä kyllä muillakaan siitä nyyhkimisestä ja nenäliinojen kaivelusta päätellen. Vanhan Annin roolissa nähtävä Ritva Grönberg tarttuu hahmoonsa terävästi, Annissa on nähtävissä kaikki se, mitä hän ajatteli nuorempana, mutta varsinkin se, miten elämä on häntä muokannut vuosien varrella. Grönbergillä on lavalla monta hienoa kohtausta ja hänen läsnäolonsa lavalla on vakuuttavaa.

Johanna Kuuva on Laurana loistava, ehdottomasti yksi suosikeistani lavalla. Vahvatahtoinen, sanavalmis ja lujaluontoinen Laura ei halua olla riippuvainen kenestäkään, eikä hän aio jäädä varsinkaan kenenkään miehen armoille. Lauralla riittää mielipiteitä ja ideoita, mutta käsillä oleva tilanne Anteron (Markus Petsalo) kanssa pelottaa. Hyvin näytelty Lauran tunteiden vaihtelu, innostuksesta kiukkuun ja ilosta suruun mennään taitavasti ja sujuvasti. Virpi Rautsiala Vienona on vahva rooli myös, kylläpä on tomera tämä nainen! Vieno ei saa minulta kovasti sympatioita, koska hänen kirjeiden kanssa juonittelunsa on minusta aika paha juttu, mutta hahmona hän on oikein hyvin rakennettu. Rautsiala tuo Vienosta esiin kaiken sen, mitä hän ajattelee ja haluaa, kaiken sen, minkä hän uskoo olevan oikein ja siksi sallittua. Lina Patrikainen on mainio Sofia, samoin Pekka Kekäläinen Sofian ja Veikon (Karri Lämpsä) isänä, tehtailija Aarniheimona, tekee hienoa työtä. Mainitaan vielä Markus Petsalo, joka tekee hyvät roolit Reijona ja Anterona, ja Mikko Paanasen vastenmielinen, inhottava nimismies. Tosi onnistunutta roolityötä!

Lauluista varsinkin Suomipoika maailmalla, On koko maailma meidän, Sotaanlähtö, Pakahtuva sydän (Espoon version voi kuunnella Spotifysta), Hyvää tarkoitan, odotan, Kuume ja Suojaton iskevät vahvasti. Isot projisoinnit toimivat pääosin hyvin (varsinkin Ei puhuttavaa-kappaleessa), mutta välillä olisin katsellut lavaa mieluummin ilman niitä. Antti Lahden koreografia on hieno, se on ilmavaa, tyylikästä, vauhdikasta, viipyilevää ja kaunista. Snoopi Sirenin ohjaus pitää pakan hyvin kasassa ja tarina soljuu kauniisti, tunteet ja ihmiskohtalot tuodaan lavalle ansiokkaasti ja toimivasti, ja moni pieni yksityiskohta on erityisen hieno. Puvustus (Taina Natunen) on ajankuvaan sopiva ja näyttää upealta, samoin Eira Lähteisen lavastus. Kaiken kaikkiaan Kuopion kaupunginteatterin Äidinmaa on kokonaisuutena hieno ja taidokas, onnistunut ja vahva toteutus koskettavasta tarinasta.

Kiitos, Kuopion kaupunginteatteri! Ensinnäkin siitä, että tämä tuotiin ensi-iltaan, ja varsinkin siitä, että toteutus on näin onnistunut, omannäköisensä ja hyvällä otteella lavalle tuotu. Oli hienoa nähdä, kuinka minulle niin rakas musikaali avautui silmieni eteen tuttuna ja tunnistettavana, mutta selkeästi ihan omana versionaan. Oli ihanaa nähdä tämä, kyllä taas hymyilyttää pitkään.

Mikko Rantaniva, Lotta Vaattovaara

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti