maanantai 1. syyskuuta 2025

Let's Play Business @ Helsingin kaupunginteatteri

 mainos/medialippu saatu Helsingin kaupunginteatterilta

kuvat © Otto-Ville Väätäinen

Näin Let's Play Business-näytelmän ensi-illassa 30.8.

Näyttelijäseurue taiteellisen johtajansa (Wanda Dubiel, HX-roolissaan Tuulikki, hallituksen vt. puheenjohtaja) johdolla tarttuu työelämän kysymyksiin tuodessaan lavalle HX-nimisen firman työkulttuuria, johtamiskysymyksiä ja ongelmanratkaisukykyä. Samalla teatterin talouspäällikkö (Jan-Christian Söderholm) pohtii, sopivatko raha ja taide samalle näyttämölle vai viekö taide kaiken bisneksen sivuraiteille. Näyttelijäseurueessa ei olla aina ihan samalla käsikirjoituksen sivulla, ja kireä tunnelma ja yllättävät improvisoidut ratkaisut vuotavat myös HX:n tarinan kertomiseen. Itsensä nimisiä näyttelijöitä näyttelevät Martti Manninen (HX-roolissaan Artturi, firman uusi toimitusjohtaja), Santeri Kinnunen (Hannu, toimialajohtaja), Sanna June Hyde (Ressu, pr- ja mediasuhteet), Ursula Salo (Jomppu, johdon assistentti), Raili Raitala (Mira, asiakaskoordinaattori), Tiina Peltonen (Tuire, hankesuunnittelija), Kai Lähdesmäki (vartija), Aksinja Lommi (Jenna, toimittaja, toimiston väkeä) ja Unto Nuora (toimiston väkeä). Kun pelataan bisnestä ja näytellään työelämää, ei koviakaan keinoja kaihdeta valtaa ja asemaa tavoitellessa. Hyvistäkin lähtökohdista saattaa syntyä painostavaa ja maton alle lakaisevaa, mutta toisaalta pystyykö ankaraa kulttuuria kääntämään avoimempaan suuntaan? Onko parempi käsitellä kipukohdat vai sulkea ne pois mielestä? Entäs sitten ihmiset ja heidän toiveensa ja kokemuksensa ja näkemyksensä – miten ihmeessä niiden kanssa tulee toimeen?

Juha Jokelan kirjoittama ja ohjaama Let's Play Business avasi meikäläisen teatterisyksyn, ja varsin erinomainen avaus loppuvuoden teatterireissuille tämä olikin. Konsulttifirmaan sijoittuvan teatteriesityksen tarina on raikas, riemukas ja yllättävä, ja todella hyvin kirjoitettu ja näytelty. Rakastan teatteria teatterista, ja tässä sitä tehdään oivaltavalla, tarkalla ja valloittavalla otteella. Johtajuuden, auktoriteetin, vallan, työilmapiirin ja epäkohtiin puuttumisen tai puuttumattomuuden teemoja käsitellään terävällä huumorilla, vahvalla tulkinnalla sekä hienolla herkkyydellä, joka toimii erinomaisesti komedian kontekstissa ja sen ympärillä. Jokelan kirjoittama eri tasoilla pelaava ja operoiva teksti onnistuu teatterimaailman ja bisnesmaailman yhdistämisessä veikeästi, ja esityksen teemat ja ideat kantavat alusta loppuun. Neljännen seinän rikkominen toimii hyvin eikä sitä käytetä liikaa, mutta joissain kohdissa se tuntuu kuitenkin vähän häiritsevän kokonaisuuden rytmiä. Näyttelijähahmoilla olisi kenties voinut olla hieman enemmän tilaa lavalla, yksi tai kaksi lämpiökohtausta ehkä, pidin työryhmän välisistä jutteluista kovasti. Lavalle on lavastettu näyttelijälämpiö, jonka tapahtumia seurataan videokuvan kautta, sekä HX:n toimisto, jossa näyttelijähahmojen esittämät HX:n työntekijät – höksyt – firman töitä ja muita juttuja hoitavat. Pidin etenkin näyttelijäjoukon tunnelmista lämpiössä, roolien rakoilusta, pienistä huomioista ja yksityiskohdista näyttelemisen, teatterin ja teatterityön kehyksessä, piikeistä, viittauksista ja nostoista teatterista ja taiteesta tässä ajassa ja katsojien ja tekijöiden ajatuksissa, sekä näyttelijäseurueen dynamiikoista ja siitä, miten näyttelijähahmojen taso keskustelee höksyläisten tason kanssa. Myös vallan teema erityisesti puhutteli, etenkin siitä kulmasta, kellä sitä on ja mihin sitä käytetään, ja millaisia eri mahdollisuuksia kullakin on valtaa käyttää. Vallan, yhteistyön ja ulos sulkemisen sekä kuuntelemisen ja puhumisen tarkastelu onkin tosi terävää, ja siksi sekä tosi hauskaa että tosi viiltävää. Tunnistettavaa, uskottavaa, arkistakin, mutta silti naurettavaa – ja seuraavassa hetkessä vetää hiljaiseksi. Ah mitä tasoja ja kulmia ja ymmärrystä!

Jokela on oman tekstinsä myös ohjannut, ja näkemykset ja ajatukset tekstin lavalle saattamisesta ovat onnistuneita. Kaikki toimii, eikä esitys kolmen tunnin kestostaan huolimatta menettänyt draiviaan hetkeksikään, ei edes niiden pohtimieni neljännen seinän rikkomisten kohdalla. Vaikka suoraan yleisölle puhuminen vähän rytmiä rikkookin, on se kuitenkin tärkeä osa esitystä ja antaa sille paljon. Näytelmässä mennään välillä hyvin pienten yksityiskohtien tasolle, hifistellään ratkaisujen, tekemisen tapojen ja tulkinnan kanssa, ja seuraavassa hetkessä revitellään – niin tunnelman, näyttelijäntyön, kerronnan kuin visuaalisuudenkin tasolla. Pieteetillä ja hienovireisellä fokuksella tehty teatteri on onnistuessaan nautinnollista katsottavaa, kutittelee aivoja ja kannustaa myös heittäytymään syvemmälle esitykseen. Eikä pelkästään tarinan, vaan myös kerronnan tasolla. Ja tämä jos mikä herätti ajatuksia ja ihasteluja kekseliäisyytensä, nokkeluutensa ja raikkautensa kautta. Istuin kakkosrivillä, ja siitä olikin aitiopaikka seurata kuinka hahmot rakentuvat, juonenkuljetukset kerrostuvat ja tunnelmia ja tyylilajeja lavalle tuodaan. Etukäteen en oikein osannut päätellä, mitä odottaa, tiesin vain että uuteen aikaan siirtyvän firman meininkiä esittävän näyttelijäseurueen seuraaminen saattaisi olla varsin mielenkiintoista. Olikin siis ihanaa viihtyä, vaikuttua ja vakuuttua katsomossa, kun ennakko-odotuksia ei ollut ja esitys tarjosi paljon kaikkea sellaista, missä teatterissa eniten pidän. Yhden musikaalinumeronkin! Vauhdikasta menoa ei lavalta puutu, koreografiasta vastaa Valtteri Raekallio. Hän on luonut esityksen tyylilajiin ja tunnelmaan erinomaisesti istuvan liikekielen, joka tuo kohtauksiin niin komediallisia sävyjä, energiaa kuin näyttäviä hetkiä. Erityisesti vaihtoihin sidottu tanssillisuus, Pala sydämestä-koreografia ja yritysvideolla nähty tanssi jäivät mieleen. Musiikillisesti ja äänisuunnittelullisesti Let's Play Business on tekstinsä tapaan terävä ja oivaltava, ja Maura Korhosen äänisuunnittelu tavoittaa näytelmän tyylin näppärästi. Musiikkivalinnat, äänimaailma ja näytelmän eri kerrontatapojen ja tyylilajien syventäminen äänisuunnittelun kautta ovat papukaijamerkin arvoisia onnistumisia. Sari Suomisen pukusuunnittelussa ollaan kiinni nykyajan toimistokonttoriin sopivassa visuaalisuudessa, ja asukokonaisuudet osuvat niin HX:n henkeen, höksyläisten persooniin ja työtitteleihin kuin roolivaatteiksi konsulttifirmasta esitystä tekeville näyttelijöille. Samoin Antti Mattilan oivallisesti lavalle asettuva, sujuvasti liikkuva ja sekä toimistoksi että toimiston lavasteiksi taipuva lavastussuunnittelu operoi luontevasti kerronnan eri tasoilla. Yhdessä Toni Haarasen mainion valosuunnittelun ja Timo Teräväisen tarkan videosuunnittelun kanssa lavastus ja muu visuaalisuus hyppivät napakasti HX:n, näyttelijäseurueen ja yleisössä istuvan katsojajoukon todellisuuksien välillä, peilaavat niitä toisiinsa ja rikastavat esitystä valtavasti. Etenkin mieleen jäi Teräväisen bisnesmaailmasta, turvakameroista ja etäkokouksista ammentava videosuunnittelu, joka tuo paljon yksityiskohtia varsinkin siihen, miten tämä on näytelmä näyttelijöistä esittämässä bisnesmaailman kiemuroita.

Lavalla on mainio porukka, joka tekee onnistuneita rooleja sekä näyttelijöinä että HX:n työntekijöinä. Komediantaju, tarkkanäköisyys, läsnäolo, hienovaraisuus ja liioittelu vakuuttavat kaikissa rooleissa, ja tykkäsin kovasti varsinkin näyttelijöiden tekemisestä sen suhteen, miten suhde näyttelijähahmon ja höksyläishahmon välillä rakentuu. Teksti luo hienovaraisen tarkkanäköisesti yhteyksiä ja myös eroavaisuuksia näyttelijähahmon ja höksyläishahmon välille, ja on kiinnostavaa seurata millainen dynamiikka rakentuu yhden näyttelijän työssä kahden hänen näyttelemänsä hahmon välille. Tämä näkyy etenkin näyttelijähahmoissaan isommin esillä olevien Wanda Dubielin ja Martti Mannisen roolitöissä. Heidän hahmonsa, Wanda ja Martti, ovat näyttelijäntyöllisesti ja taiteellisissa kysymyksissä vähän napit vastakkain, ja taiteellisen johtajan ja näyttelijän rooleihin liittyy myös valta-asetelma. Sama toistuu Tuulikin ja Artturin yhteistyössä HX:ssä, hallitus hengittää toimarin niskaan ja toisella on enemmän valtaa kuin toisella. Erityisesti näyttelijälämpiössä Wandan ja Martin välillä on herkullisesti kirjoitettua sanailua, ja Dubiel ja Manninen siitä myös kaiken irti ottavat. Dubiel tekee diivailusta haaveilevan ja taiteellista paloa puhkuvan taiteellisen johtajan roolin riemukkaalla otteella, hän heittäytyy kohtauksiin erinomaisesti ja kasvattaa roolityötään tarkoilla, onnistuneilla ratkaisuilla. Etenkin Dubielin tapa kuvata taiteellisen johtajan suhteet ja suhtautuminen muihin työryhmän jäseniin on loistava. Mannisen roolityöstä haluan nostaa erikseen erityisesti hetken, jossa Artturi on tarjoamassa firman sisäistä palkintoa eräälle henkilölle, ja tämä henkilö syyttää toimitusjohtajaa lahjonnasta ja hiljaiseksi ostamisesta. Ai että miten hieno muutos kaikkien kaverista ja aurinkoisen kannustavasta ideapankista tiukkasanaiseksi, kylmäksi ja valtaansa vaivattomasti oman mielensä mukaan käyttäväksi bisnespelaajaksi. Roolityö on kokonaisuudessaankin oivallinen, Manninen tuo lavalle niin loppumatonta energiaa, näyttelijäntyön mahdollisuuksien ja teatterin tekemisen ilmapiirin kanssa kamppailua kuin taitavasti HX:n kiemuroihin pureutuvaa bisnesälyä. Santeri Kinnunen on toimialajohtaja Hannun roolissa firmaan olennaisena osana kuuluva tekijä, joka tietää miten homma toimii eikä hirveästi välittäisi omaksua mitään muutoksia. Kinnunen näyttelee luontevasti roolihahmonsa nyanssit, ja tekee varmaotteisen ja taitavasti rakennetun roolin.

Sanna June Hyde tekee Ressun roolin upealla läsnäololla. Menneisyyden vääryyksien käsittelyä vaativa Ressu saa taistella paremman työilmapiirin puolesta yksin, kun muut eivät halua, uskalla tai välitä katsoa taaksepäin vaan paahtavat vain eteenpäin. Se ei ole helppoa, ja sen Hyden näyttelijäntyö monitasoisesti ja väkevästi tavoittaa. Tosi hieno rooli, vahvasti näytelty ja Ressun kautta työelämän kipupisteisiin sukelletaan hyvin käsinkosketeltavasti ja uskottavasti. Jan-Christian Söderholm teatterin talouspäällikkönä seurailee tapahtumia näyttöruudulta, mutta syöksyy näyttämölle kohdevaloihin aina kun taiteellisella johtajalla meinaa lähteä keulimaan. Söderholm on omaksunut roolihahmonsa luonteen ja habituksen osuvasti, ja tekee roolinsa mainiolla otteella. Ursula Salo on Jompun roolissa työnsä hiljaa tekevä ja osaansa sopeutuva nainen, jonka ahdistunus ja varautuneisuus ovat Salon roolityössä vakuuttavasti läsnä. Salo tuo hahmoonsa vahvasti yksityiskohtia, ja kuvaa tämän kokemuksia todella hyvin. Raili Raitala näyttelee onnistuneella otteella niin näyttelijä-Railia kuin asiakaskoordinaattori Miraa. Raitala vetäisee mainiolla energialla Pala sydämestä-biisin, ja hänen roolityötään on kiva katsoa etenkin Railina niin näyttelijälämpiössä kuin johtajan suosikin valokeilassa. Tiina Peltonen tekee sujuvaa roolityötä niin Tiinana kuin Tuirenakin, ja varsinkin Tuiren reippain ottein johtama jumalainen jortsuvartti on riemastuttava. Aksinja Lommi on toimittaja-Jennan roolissa asiallinen ja suorapuheinen ammattilainen, joka tarttuu juttuaiheeseen liikaa lupaamatta mutta aiheen tärkeyden nähden nähden. Kai Lähdesmäki nousee esiin etenkin näyttelijälämpiöön sijoittuvissa kohtauksissa tunnelmaa ja tekstiä luontevasti tulkiten, ja hänen äänittäjähahmonsa on mainiosti rakennettu. Koreografioissa ja liikkeellisissä kohtauksissa Lähdesmäki ottaa lavan haltuun. Samoin tekee Unto Nuora, joka varsinkin kohtausvaihdoissa nappaa vaivatta valokeilan. Nuora näyttelee myös näyttämöhenkilöä, jolla on asenne kohdillaan!

Papukaijamerkit ja isot kasat arvostusta jakoon koko työryhmälle, tämä oli varsin erinomainen juttu! En ehkä etukäteen ajatellut, että konsulttifirmaan ja toimistotyön dynamiikkaan ja kiemuroihin sijoittuva näytelmä olisi minulle mikään suuri suosikki, mutta kyllä meikä tästä tosi paljon piti. Ihmisten väliset (työ)suhteet, oikeudenmukaisuuden tavoittelu, oman aseman ja vallan jahtaaminen, johtajuus ja yhteistyökulttuuri positiivisine ja negatiivisine puolineen puhuttelevat vaivattomasti myös toimistomaailman ulkopuolisia, kuten minua, ja Let's Play Business tarjoaa paljon erilaisia tarttumapintoja. Mainiosti rakennettu näyttelemisen ja näyteltävän tarinan taso toimii riemukkaalla ja terävällä tavalla, tarttuu moniin teemoihin oivaltavasti ja tulee lavalle hienosti näyteltynä ja kirjoitettuna. Näytelmä on todella hauska, ja siinä vaikuttaisi myös olevan moneen erilaiseen katsojaan iskevää huumoria – välillä katsomosta kuului vain yksittäisiä naurahduksia, välillä koko yleisö nauroi yhdessä. Minulla kesti hetken päästä meininkiin mukaan, mutta sitten kun pääsin, viihdyin höksyläisten matkassa oikein hyvin. Komedian alla on tarkkoja havaintoja ihmisistä, työelämästä ja siitä, miten valta, johtajuus ja asema toimivat. Minulle parhaita komedioita ovat aina ne, joissa naurun alla on jotain vakavempaa ja painavempaa. Let's Play Business osuu tähän kategoriaan kuin jortsuvartti väsyneiden toimistolaisten uneliaaseen iltapäivään – ilahduttavasti, innostavasti ja yllättävästi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti