Sivut

maanantai 27. marraskuuta 2023

Murha kahdelle @ Musiikkiteatteri Kapsäkki

 

kuvat © Tero Vihavainen

Näin Musiikkiteatteri Kapsäkin ja Linnateatterin yhteistuotannon Murha kahdelle Kapsäkissä 25.11.

Sukukartanolle kokoontuu porukkaa juhlistamaan kirjailija Arthur Whitneyn syntymäpäivää. Yllätysjuhlien puuhanainen rouva Whitney ohjeistaa vierasjoukon piiloon, ja niin kaikki on valmista hauskaan yllätykseen. Mutta kun kirjailija itse astuu ovesta sisään, kajahtaa "yllätys!"-huutojen seassa laukaus, ja juhlat vaihtuvat murhamysteeriin. Paikalle saapuu ensimmäisenä paikallispoliisi Marcus, joka haikailee ylennyksestä etsiväksi. Ja jos tämä tapaus ratkeaa hänen ansiostaan, niin mitä uralla kapuamisen edellä enää voisi olla? Marcuksen apuna on Lou, hiljainen tyyppi, joka suostuu konstaapelin suunnitelmaan esittää ihka oikeaa etsivää. Mutta kuka on syyllinen? Vaihtoehtoja riittää: tuore leski, rouva Whitney, tai sitten tohtori Griff, psykiatri, tai ehkäpä prima ballerina Barrette Lewis, vai sittenkin ärhäkkä aviopari Flandonit, jos ei kuitenkin Steph Whitney, innokas pikkukaupungin murhista graduaan väsäävä opiskelija. Tai joku aivan muu. Jutun juju on siinä, että lavalla on kaksi näyttelijää, Joel Mäkinen ja Juha Pulli, flyygeli, ja niin, tosiaan – kolmetoista hahmoa.

Chris Whittakerin ohjaama, Kellen Blairin ja Joe Kinosianin kirjoittama ja säveltämä Murha kahdelle on valloittava murhamysteerimusikaali, jossa parasta on se, miten se päästää kaksi näyttelijää vetämään täysillä puolitoista tuntia ja viihdyttää siinä samalla yleisöä vaivattomasti ja nerokkaasti. Hanna Kailan suomentama teksti ja biisit toimivat erinomaisesti, ja Kaila on taitavasti vääntänyt monimutkaisemmankin sanoilla kikkailun suomalaisille korville sopivaksi. Whittakerin ensimmäinen ohjaustyö Suomessa on onnistunut suoritus, energinen ja hauska musikaali pitää otteessaan ja saa arvailemaan murhaajaa, nauttimaan showsta ja ihastelemaan sitä, miten hyvin kaikki toimii. Alussa tahti on hieman verkkainen, ja odotinkin, että tarina olisi päässyt vauhtiin nopeammin. Mutta kun tahti alkaa kiihtyä, tasapainottaa alun aavistuksen rauhallisempi meno aina vain koomisemmaksi kiihtyvää murhanselvitystä hyvin. Ja lopussa onkin sitten sellaista menoa, että huh! Melkoista notkeutta niin laulullisesti, musiikillisesti kuin näyttelijäntyöllisestikin. Whittaker toimii myös koreografina, ja hän onkin tuonut esitykseen paljon liikekieltä. Liike on komediaan sopivaa, siinä on paljon mainioita oivalluksia ja viihdyttäviä ratkaisuja, ja liike on myös hienosti eri hahmojen kohdalla erilaista. Lavastusta ei pianoa lukuun ottamatta ole, taustalle heijastetaan talo, ovi tai ikkuna sen mukaan, ollaanko sisällä vai ulkona. Riitta Röpelisen pukusuunnittelussa ei siinäkään ole mitään ylimääräistä. Tyylikkäät takit molemmille näyttelijöille, silmälasit, tutu, lippalakki – eikä muuta tarvita. Pidän siitä, että vaihtoja hahmojen välillä ei tehdä pukujen kautta, vaan näyttelijäntyöllisesti. Mukaan otetaan juuri silmälasit tai lippis, jos se tuo hahmoon jotain lisää, mutta hahmot erottuvat toisistaan nimenomaan sen avulla, miten heitä näytellään. Esa Näykin mainiolla valosuunnittelulla on monessa kohtauksessa iso rooli, ja kuten moni muukin esityksen osa-alue, Steppin' Out Of The Shadow-biisissä saa valosuunnittelukin revitellä.

Koska olen aina innoissani siitä, jos näyttelijät itse myös soittavat lavalla, olin tietenkin ihan pähkinöinä tämän esityksen parissa. Molemmat näyttelijät soittavat pianoa, välillä samaan aikaan, ja upeasti soittavatkin. Musikaalin musiikki on monipuolista ja taipuu niin taustalle kuin tähdeksikin. Välillä tuli samanlainen fiilis kuin olisi katsonut vanhaa mykkäfilmiä, jota säestetään pianolla (kerran olen sellaisessa näytöksessä ollut ja se oli hienoa), kun lavalla tapahtuu paljon ja tapahtumia tahdittaa pianomusiikki. Välillä taas tuntui siltä, kuin lavalla olisi ollut soittiamia enemmänkin, musiikki kasvaa osassa biisejä niin suureksi, että täyttää koko teatterin. Sävellyksissä on nokkelaa huumoria, vaikuttavaa musikaalimusaa ja sellaisia kappaleita, joilla on tarinan ja hahmojen tukemisen kannalta iso rooli. Kuten monessa paikassa on sanottu, voi hyvin sanoa, että lavalla on kolme esiintyjää – kaksi näyttelijää ja piano. Käsiohjelmalle vähän miinusta siitä, ettei siitä löydy musikaalin kappaleiden nimiä, mutta mennään alkuperäisillä nimillä. Suosikkejani ovat reipasrytminen ja hauska Protocol Says, huvittava It Was Her, synkänhauska A Lot Woise, ihana, tosin synkille raiteille hetkeksi kääntyvä He Needs A Partner, ystävyyslaulu A Friend Like You ja showstopper, komediahelmi Steppin' Out Of The Shadow.

Joel Mäkinen ja Juha Pulli pistävät parastaan ja heidän tekemisessään näkyy, että lavallakin on hauskaa. Esityksessä on alusta loppuun mainio meininki, osin sen takia, että teksti on niin nokkela ja toimiva ja hahmot niin ihastuttavia, mutta myös siksi, että Mäkinen ja Pulli pelaavat yhteen niin saumattomasti ja sujuvasti. Koska lavalla on vain kaksi näyttelijää ja esityksen tahti on varsin reipas, pitää yhteistyön vastanäyttelijän kanssa olla tarkasti hiottua. Ja niin tosiaan on, tämä näyttelijäkaksikko suorastaan loistaa showta vetäessään. He tekevät hahmoistaan hauskoja ja yllättäviä, ja hahmojen välisistä suhteista aidon lämpimiä, raivostuttavia, jännittäviä ja viihdyttäviä. Mäkinen pysyttelee suurimmaksi osaksi Marcuksen roolissa, mutta piipahtaa yhdessä takaumassa myös Marcuksen ex-pari/rakastaja Vanessan ja poliisipäällikön rooleissa. Mäkinen on etsivän paikasta haaveilevan Marcuksen roolissa valloittava, juuri sellainen pikkukaupungin poliisi, joka sopii komedian rikoksenratkaisijaksi ja kohtaa suurimmat vaikeudet ja vastoinkäymiset epäiltyjensä suunnalta. Mäkisen roolityö on luontevaa ja monitasoista, hänellä on komedian kieli hallussa ja hienosti huumoriin sopiva tapa tuoda hahmoonsa myös syvyyttä. Pulli paahtaa puolitoista tuntia kymmenen eri hahmon roolissa, ja vaihtaa tyypistä toiseen niin nopeasti ja näppärästi ettei sitä oikein edes tajua. Aivan mahtavaa roolin rakennusta täysin erilaisten hahmojen parissa, aina viehkeästä ballerinasta poikakuorolaiseen ja innokkaasta opiskelijatytöstä äreään vanhukseen ja tähteydestä haaveilevaan tuoreeseen leskeen. Pulli tosiaankin ottaa yleisön näppeihinsä, viimeistään Steppin' Out Of The Shadow-biisissä, mutta monen monta kertaa ennenkin tätä show-numeroa. Erityisen vaikuttavia ovat duetot ja monen hahmon biisit, jotka Pulli esittää yksinään. Mitä talenttia! Vähän tuli mieleen musikaali Murhan ja rakkauden käsikirja herrasmiehille, vaikka siinä monta hahmoa taklaava näyttelijä onkin uhrien rooleissa eikä epäiltyjen, mutta samanhenkistä murhakomediaa, tosin vähän hillitymmin välillä.

Murha kahdelle on hurmaava, hauska, vauhdikas ja riemastuttava musikaali, jota katsoessa saa ihailla tarkkaa ja rytmikästä näyttelijäntyötä. Hyväntuulisesta showsta voi povata hittiä, jollainen se loppuunmyydyistä esityksistä päätellen jo alkaa olemaan. Eikä ihme, katsomossa viihtyy erinomaisesti ja kahden taitavan näyttelijän työtä ei voi kuin ihailla. Komedia on jo itsessään haastava laji, ja kun kaksi näyttelijää esittää tarinaa, jossa on kolmetoista hahmoa, pitää homman olla harkittua, jotta huumori toimii. Tässä Murha kahdelle onnistuu, musikaali on vaivattomasti ja nokkelasti hauska, viihdyttävä ja yllättävä, ja kuten hyvät murhamysteerit, myös jännittävä ja mielenkiintoinen. Murhamysteereiden lopussa pitää tietenkin aina paljastaa, miten kävi, joten: ei, en arvannut murhaajaa. En osannut edes epäillä syylliseksi osoittautuvaa tyyppiä!

Näin esityksen kutsuvieraana, kiitos Kapsäkki!

2 kommenttia:

  1. Susanna
    Terve!

    Meillä täällä Pohjois-Karjalassa on erittäin laadukas teatteri tuolla Hammaslahden Ohvanassa. Siellä vastikään 'pojat' esittivät saman murhanäytelmän kuin minkä katsoit.
    Näin sen tunsin minä, kevytkenkänä:
    https://hikkaj.blogspot.com/2023/08/laatuteatteri.html

    terveisin
    hikkaj

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      Näin kuulinkin, että kirjailijan murhaa on jo soitellen ja laulellen selvitetty sielläpäin. Kiitos linkistä blogiin, oli kiva lukea!

      Poista